novinky, triky a tipy pro PR a marketing shrnuje evox.space každé čtvrtletí.

když se newsletter nezobrazuje správně nebo ho chcete vytisknout, klikněte sem.

 

Dobré ráno, ,  

 

oslavte se mnou malé výročí: první rok vydávání čtvrtletníku PRoPENCILS. Sám jsem mu dal dárek ‒ vlastní sekci na webu s přehledem všech vydaných newsletterů a možností přihlásit se k odběru.

 

A protože jsem fakt fanda newsletterů, hlavním tématem jsou tentokrát... newslettery.

 

Pochopitelně nejenom, dočtete se třeba, jaké formy komunikace mají rádi novináři a také se můžete zapojit do ankety o předplatné, když vyberete, jaké noviny nebo odborné tituly čtete.

 

Jako vždycky doufám, že si tu najdete něco zajímavého, těším se na případné reakce (e-mailem i po telefonu) a přeju vám krásné jaro a Velikonoce!

 

S upřímným pozdravem,

 

Zdeněk Fekar,
vypravěč příběhů / CEO

 

gsm (+420) 775 599 024

mail zdenek@evox.space

linkedin zdenek-fekar

 

10 newsletterů, které stojí za to číst.

 

Newsletter by neměl chybět v komunikačním mixu žádné firmy nebo instituce. Studentům říkám, že to je to nejlevnější, a přitom velmi účinné, co můžou pro svoji komunikaci s cílovými skupinami dělat.

 

Tentokrát je to nutně hodně subjektivní přehled, co vám nabízím. Ve svém archivu mám doslova stovky různých newsletterů, ale velká část z nich je příliš jednostranná: jejich tvůrci píšou jenom o svých firmách či značkách, nedávají příjemcům něco navíc. Přitom přesně to by podle mě dobrý newsletter měl nabízet.

 

newsletter

o čem je

Newslettery Martina Kavky Sám o sobě na webu píše, že ho s jeho odběrateli spojuje víra, že newsletter může být víc než jen ukřičeným e-mailovým marketingem. Pod to se rád podepíšu! Jeho newsletter má víc než 3100 příjemců a najdete tam nejenom užitečné rady, jak psát newslettery, ale nějakou dobu přidává i tipy na konkrétní zajímavý obsah. Výhodou je, že vychází jednou měsíčně.
PRnewser Protože mě živí, ale i baví public relations, potřebuju vědět, co se děje v branži nového. Jednou týdně, česky i anglicky (můžete si vybrat, kterou verzi chcete odebírat), o tom informuje provozovatel portálu s tiskovými zprávami FeedIT Daniel Dočekal.
TechMIX Technologie mě baví a skvěle o nich píše novinář Petr Kasík (doporučoval jsem vám ho v podzimním newsletteru). Jak vypadá jeho newsletter se můžete podívat na posledním březnovém vydání (tuším, že ho posílá jednou za dva týdny), přihlásit si ho můžete prostřednictvím boxu na technologické stránce SeznamZpráv (odkazuju na ni v levém sloupci).
O lidech a práci Aktuality a trendy z trhu práce přináší každý měsíc personální agentura Předvýběr.CZ. Bez lidí by nic nefungovalo, proto jejich novinky čtu rád. Musím přiznat, že si hřeju vlastní polívčičku, protože pro personálku pracuju ‒ stojím si ale za tím, že tady najdete to nejdůležitější z oblasti HR.
PAQletter Vzdělávání a sociální věci mapuje neziskovka PAQresearch a to nejzajímavější posílá jednou za měsíc e-mailem.
EXEC Fresh Sám o sobě tvrdí, že je nejčtenějším newsletterem v segmentu e-commerce. Vychází každý týden, tady si můžete přečíst první dubnové vydání, přihlásit odběr pod odkazem vlevo. 
Na volné noze Odebírám ho, protože je poctivě dělaný, ale přiznám, že ho nečtu pravidelně, protože typický volnonožec nejsem.
Overview effect Hana Martínková obtýden vybírá tři důležité zprávy ze „svého“ oboru (mezinárodních vztahů), tři další důležité zprávy (hlavně z oblasti vědy a technologií) a tři tipy na knížky, podcasty, filmy nebo výstavy. To všechno se může hodit a navíc mě to baví!
PRoPENCILS Můj vlastní čtvrtletník o public relations a marketingové komunikaci s ambicí nabízet i přesah mimo profesní bublinu.

 

Redakčních a novinářských newsletterů čtu celou řadu, ale většina z nich, celkem pochopitelně, promuje jenom vlastní obsah, proto žádný z nich nedoporučím ‒ máte-li svoje oblíbená média, určitě odebíráte i jejich novinky. Jednu výjimku ale udělám: Jedno procento Miloše Čermáka, protože ho sleduju tak nějak odjakživa.

 

Celou řadu dalších zajímavých newsletterů nabízí i Blogletter, který vydává už zmiňovaný Martin Kavka.

 

Klidně napište, jestli vám tu nějaký zajímavý newsletter chybí. A jestli vydáváte vlastní zpravodaj a já ho ještě neodebírám, budu rád, když mě přidáte mezi příjemce.

 

tisková zpráva má být stručná.

 

Divili byste se, kolik velkých firem neumí napsat pořádnou tiskovou zprávu. Přitom je to základní nástroj public relations.

Podle průzkumu, který uskutečnili studenti Fakulty sociálních věd Karlovy univerzity na přelomu ledna a února mezi 169 novináři, nejžádanějším zdrojem informací je tisková zpráva do dvou stránek A4.

 

Pozvánky na akce ocení jen čtrnáct procent novinářů ‒ přitom aby přišli, je důležité atraktivní a relevantní téma (86 %), dostupné místo (53 %) a vhodný čas (51 %), možnost získat na místě rozhovor a exkluzivní informace (47 %) a kvalitní a včas poslaná pozvánka (26 %).

 

Jak významné pro novináře jsou akce vypovídá žebříček, odkud čerpají informace: základním kanálem je pro 96 % respondentů e-mail a druhý nejdůležitější je telefon (68 %). Teď se zamyslete, jestli na firemním webu máte uvedený kontakt pro média? Z vlastní zkušenosti vím, že málokdy. Tiskové konference a jiné akce jsou zdrojem pro 29 % novinářů, osobní schůzka pro 21 % a sociální sítě jen pro devět procent.

Na webu týdeníku Marketing & Media (jeho newsletter si můžete přihlásit tady) se dočtete více informací o průzkumu vztahů mezi novináři a PR, kompletní prezentace studentů je online na Disku Google.

 

Jeden ze zdrojů, který v průzkumu neuvádějí, jsou reprezentativní průzkumy: pracuje s nimi 85 % novinářů, které jsem oslovil v listopadu 2022. Přečtěte si více tipů, jak napsat tiskovou zprávu. Nezapomínejte, že novináři chtějí především exkluzivní informace, jak shodou okolností zrovna včera na LinkedInu dost důrazně připomenul šéfredaktor portálu Podnikatel.cz Michael Hovorka.

 

A protože nejde jenom o to, jak ji napsat, až do konce školního roku nabízím několik termínů pro individuální i firemní školení.

 

zájem o zprávy klesá.

 

Loni v březnu jsem zveřejnil žebříček novin podle prodejů: meziročně v roce 2023 zaznamenaly deníky ztrátu 13 %. V roce 2024 trend propadu prodaného nákladu zpomalil na 11 %. Měřeno počtem čtenářů jedničkou na trhu zůstává skupina Mafra (MF Dnes, iDnes), kterou se ztrátou 111 tisíc čtenářů dobíhá Czech News Center (Blesk, Sport).

 

Online zprávám i loni vévodila skupina Seznamu: předloni první SeznamZprávy ale nahradily Novinky, pořadí si vyměnil i iDnes (nyní čtvrtý) s nově třetím Deníkem.cz. Celkově návštěvnost zpravodajských webů klesla o 5 %.

 

A co čtete vy? Pojďte si zasoutěžit! V jednoduchém online dotazníku s jedinou otázkou vyberte tituly, které pravidelně čtete z tištěných a/nebo online deníků, ekonomických a odborných (marketingových a technologických) webů ‒ pokud vám tam některý chybí, doplňte ho. Tři vylosovaní respondenti získají předplatné jednoho z titulů (výhru určím až podle výsledků ankety: ideálně se budu snažit získat odměny od vítězných vydavatelů, případně se budu řídit přáním výherců s limitem do 500,- Kč na každého). Anketa běží do konce dubna, ale odpovězte raději teď hned.

 

novinky & trendy.

 

★ za jediný den prodalo české studio Warhorse Studios milion kopií hry Kingdom Come Deliverance II

jak se daří zdejšímu hernímu průmyslu při té příležitosti rozebral týdeník Ekonom

ze stránek vyhledávačů čerpají informace skoro dvě třetiny lidí, které zajímá zpravodajství

★ Rakousko chystá reformu ORF, do konce roku 2029 zmrazilo televizní poplatky

do kin loni přišlo 13 mil. diváků, tj. o 2 % méně, tržby klesly jen o 0,9 %, představení bylo o 2,5 % více

★ turecký Persil změnil billboardy na nedostatková dětská hřiště

★ není to aprílový žert: KFC uvedlo zubní pastu s příchutí smaženého kuřete

 

kam zajít, co vidět.

 

teprve měsíc funguje v pražských Holešovicích (U Průhonu 13) latinskoamerická restaurace s jednoduchým, ale výstižným názvem Mexická: v prostorách bývalé sladovny na třech patrech nabízejí latinskoamerické speciality ‒ už jsem ji stihl vyzkoušet a tak můžu potvrdit, že si hodnocení 4,6 na Googlu zaslouží, sám jsem jí díky skvělému výkonu obsluhujícího personálu dal nezvykle plný počet pěti hvězdiček

 

hned dvě výstavy japonských umělců Atsua Hukudy a Shuheie Fukudy (otec a syn) spolu s dílem Kenjiho Yanagiho jsou v Česku k vidění: Doteky v pražské galerii Kvalitář (do 14. června) a Tři cesty, tři metody v Domě umění v Českých Budějovicích (do 4. května)

 

v dubnu začínají v Praze také dvě studentské výstavy: v Řepích v Kulturním centru Průhon 10. 4. otevírají výstavu EDUSO STARS studenti Střední odborné školy multimediální a propagační tvorby EDUSO (k vidění do 20. června) a v Ďáblicích v kulturním prostoru Úl 15. 4. startuje vernisáží přehlídka Utopie, dystopie, která představuje práce studentů fotografie, grafiky médií a herní grafiky studentů školy ART ECON (potrvá jen do 24. dubna)

 

filmovou rekonstrukci teroristického útoku na izraelský olympijský tým nabízí snímek Mnichov 1972 (72% rating na ČSFD); narozdíl od dvacet let staré Spielbergovy verze režisér Tim Fehlbaum vypráví události očima novinářů ze sportovní redakce americké televize ABC, kteří drama v přímém přenosu zprostředkovali víc než miliardě diváků na celém světě ‒ fascinující pohled na práci novinářů máte ještě šanci vidět: podívejte se, která kina mají film na programu

 

díky za přečtení.

 

všechny newslettery najdete online na webu evox.space, kde se také můžete přihlásit k odběru, pokud PRoPENCILS ještě nechodí na vaši adresu

 

co bylo tématem předchozích vydání:

 

e.vox, spol. s r. o., Slavíkova 3, 120 00 Praha 2

IČ 26429713, DIČ CZ26429713, OR MS Praha, C.81617

www.evox.space

tento newsletter dostáváte na adresu zdenek@evox.space, protože jste (nebo jste byli) mým klientem podle § 7, odst. 3 zák. 480/2004 Sb. ‒ máte právo vznést námitku a pokud si newsletter už nepřejete dostávat, prosím: odhlaste se zde; bude mě to mrzet, ale respektuju pravidla hry.